پاییز سال گذشته بود که زمزمههایی مبنی بر حذف طرح زوج و فرد و تبدیل آن به رینگ دوم طرح ترافیک در پایتخت مطرح شد، آن هم در شرایطی که پیش از آن نیز در روند و نوع اجرای طرح ترافیک تغییراتی در سال ۹۷ اعمال شده بود، مواردی که البته بعد از کشوقوسهای فراوان و مخالفتهای پلیس راهور و برخی از کارشناسان از ۱۵ اردیبهشتماه پارسال اجرایی شده بود. در چنین اوضاع و احوالی اما محسن پورسیدآقایی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران اعلام کرد؛ طرح جدید ترافیکی تأثیر مستقیمی در کاهش آلودگی و ترافیک داشته است و براین اساس برنامههای جدی در این باره داریم. برنامهای که تبدیل شده محدوده زوج و فرد به حلقه دوم طرح ترافیک را در بر میگرفت. بعد از اظهارات وی سردار حسین رحیمی، رییس پلیس تهران اعلام کرد، پلیس با پولیشدن محدوده زوج و فرد مخالف است، اما پورسیدآقایی از اجرای این برنامه در سال ۹۸ خبر داد.
تعیین تعداد محدود روزهای مجاز
در این راستا مسئولان شهری تعداد محدودی از روزها را برای آمد و شد خودروهای دارای پلاک زوج و فرد در محدوده مذکور مدنظر قرار دادند با این توضیح که به تردد در این محدوده در روزهای فراتر از تعداد مجاز عنوان شده، نصف عوارض طرح ترافیک تعلق خواهد گرفت. البته با این شرط که شمارش تعداد روزهای مجاز برای تردد رایگان در محدوده دوم مبتنی بر این است که دارندگان وسایل نقلیه مشخصات خودروهایشان را در سامانه تعیین شده به ثبت برسانند.
اخذ عوارض قانونی است
در این میان هرچند که برخی از اعضای شورای اسلامی شهر تهران نیز در مقام مخالف با این برنامه اعلام کردند ، این کار غیرقانونی است و در شورا چنین موضوعی دیده نشده است. آنچه محمد علیخانی، رییس کمیسیون عمران شورای شهر تهران نیز درباره آن سخن گفته بود، البته وی این را هم بیان کرده بود که شهرداری تهران از این راه حدود هشت میلیارد تومان درآمد کسب کرده است، رقمی که باید به شهروندان عودت داده شود، رقمی که البته از سوی شهرداری تهران رد شد و پورسیدآقایی هم در مواجهه با چنین اظهارنظرهایی بیان کرد؛ پورسیدآقایی اگر کسی در روز مخالف پلاک خود در محدوده زوج وفرد تردد کنند، باید عوارض بپردازد، این کار قانونی است و شورا در این باره مصوبه دارد. روندی که بهظاهر در سال ۹۷ نیز اجرایی شده بود. به این ترتیب در روزهای پایانی سال با بالا گرفتن اختلافات در این خصوص، پای فرمانداری هم به موضوع کشیده شد و غلامحسن آرام، معاون عمرانی فرماندار تاکید کرد؛ اخذ عوارض در محدوده زوج و فرد در سال ۹۷ غیرقانونی است.
محدوده زوج و فرد نداریم
در ادامه بحثها اما چندی پیش محمد علی کرونی، دبیر کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران عنوان کرد که اخذ عوارض زوج و فرد در زمان تصویب مصوبه طرح ترافیک سال ۹۷ مدنظر این کمیسیون نبود، چراکه فرمانداری با آن مخالفت کرده بود. البته وی این را هم گفت که در سال ۹۸ با تصویب شورای ترافیک تهران کلاً محدوده زوج و فرد حذف شده و لذا به درستی در مصوبه طرح ترافیک سال ۹۸ برای تردد در محدوده زوج و فرد سابق باید عوارض پرداخت شود.
آمادهسازی سخت افزارها و نرم افزارها
در ادامه اما بهرغم اظهارات سردار محمدرضا مهماندار، رییس پلیس راهورمبنی بر اینکه هنوز طرح ترافیک جدید (حذف زوج و فرد) تاییدیه پلیس راهنمایی و رانندگی را ندارد، عمار سعیدیانفر، مدیر واحد ساماندهی طرحها و محدودههای ترافیکی شهرداری تهران در واکنش به سخنان روز گذشته اظهار کرد که با توجه به زحمات شبانهروزی که همکاران در شهرداری تهران در راستای آمادهسازی سخت افزاری و نرم افزاری اجرای طرح کنترل آلودگی هوا انجام دادهاند، بهطور قطع از شنبه اول تیرماه، طرح کنترل آلودگی هوا به جای طرح زوج یا فرد اجرایی خواهد شد. در این میان اشاره به این موضوع ضرورت دارد که در این طرح خودروهای پلاک تهران ۲۰روز و پلاک شهرستان ۱۵روز میتوانند به صورت رایگان تردد داشته باشند. سعیدیانفر ولی در پاسخ به اظهارنظرها و مخالفتهای عنوان شده، این را هم گفت که طرح کنترل آلودگی هوا مورد تصویب شورای اسلامی شهر تهران و شورای ترافیک شهر تهران قرار گرفته و طبق قانون لازم اجرا است، بنابراین نیاز به تایید ثانوی و مجدد هیچ فرد، سازمان و نهاد ذی مدخل دیگر ندارد. به این ترتیب بهنظر میرسد بهرغم وجود مخالفت پلیس با این موضوع تعرفه عوارض تردد در محدوده کنترل آلودگی هوا، ۵۰ درصد تعرفه محدوده طرح ترافیک خواهد بود و ساکنان محدوده کنترل آلودگی هوا بهعبارتی زوج و فرد سابق، نیز برای استفاده از تسهیلات در این خصوص باید پس از بارگذاری مدارک در سایت اینترنتی تهران من، حتماً به دفاتر خدمات الکترونیک شهر برای تأیید نهایی مراجعه کنند.