تفسیر حقوق کودکان، طیفی از اجازه دادن به ظرفیت کودکان برای داشتن اختیار عمل تا اعمال نظر فیزیکی، روانی و احساسی بدون هیچگونه بدرفتاری با کودکان را دربرمیگیرد.
موضوع محوری در خصوص حقوق کودکان، حمایتهای قانونی و وظایف و مسئولیتهای مرتبط با حقوق کودکان و نوجوانان است.
یکی از موارد مهم این موضوع، حقوق کودکان در پیماننامه بینالمللی حقوق کودک است. البته با تبیین دو استثنا در قوانین ایران شامل فرزندخواندگی و فرزند ناشی از روابط نامشروع، که مقررات داخلی ایران اعمال میشود و مشکلی برای فرزند نخواهد بود.
حقوق کودکان در قانون حمایت از اطفال و نوجوانان
مطلب مهم دیگر در این زمینه، حقوق کودکان در قانون حمایت از اطفال و نوجوانان مصوب ۲۳ اردیبهشت سال ۱۳۹۹ است که در این قانون، طفل به هر فردی گفته میشود که به سن بلوغ شرعی نرسیده است و نوجوان نیز هر فرد زیر هجده سال کامل شمسی است که به سن بلوغ شرعی رسیده است.
قانونگذار در قانون حمایت از اطفال و نوجوانان به بیتوجهی، کوتاهی و سهلانگاری والدین در انجام تکالیفی که در قبال کودکان خود موظف به انجام آن هستند، توجه کرده است. آسیب دیگری که در این قانون مورد اشاره قرار گرفته، سوء رفتار است. این واژه هم کلی است و هر گونه فعل و ترک فعل عمدی که سلامت اخلاقی و اجتماعی طفل را مورد آسیب قرر دهد، مانند توهین، تادیب و… را مورد توجه قرار داده است.
بهرهکشی اقتصادی نیز از دیگر آسیبهای عنوانشده در این قانون و مربوط به موضوع کار افراد است که مقررات بینالملل و البته قانون کار کشور خودمان، کار را برای افراد زیر ۱۵ سال ممنوع کرده و به افراد ۱۵ تا ۱۸ سال تحت شرایط خاص اجازه کار داده است. بنابراین وادار کردن کودک به کار به گونهای که به لحاظ جسمی، روانی و اخلاقی برایش آسیبزا باشد، ممنوع است.
همچنین در این قانون بازماندن طفل و نوجوان از تحصیل مورد توجه قرار گرفته و حدود حمایت از کودکانی که از تحصیل بازماندهاند نیز مشخص شده و به بهزیستی و دادستان اجازه داده شده است تا در صورت نیاز نسبت به این مساله اقدام کنند.
حقوق کودکان و حق تحصیل
اصل سیام قانون اساسی دولت را موظف کرده است تا امکان آموزش و پرورش رایگان را برای همگان تا پایان دوره متوسطه فراهم آورد. ماده ۲۸ پیماننامه جهانی حقوق کودک مصوب سال ۱۳۷۲ جمهوری اسلامی ایران نیز آموزش و تحصیل را حق همه کودکان میداند.
بر اساس ماده ۷ قانون حمایت از اطفال و نوجوانان، هر یک از والدین، اولیاء یا سرپرستان قانونی طفل و نوجوان و تمام اشخاصی که مسئولیت نگهداری، مراقبت و تربیت طفل را برعهده دارند، چنانچه برخلاف مقررات قانون تأمین وسایل و امکانات تحصیل اطفال و جوانان ایرانی مصوب سال ۱۳۵۳، از ثبتنام و فراهم کردن موجبات تحصیل طفل و نوجوان واجد شرایط تحصیل تا پایان دوره متوسطه امتناع کنند یا به هر نحوی از تحصیل او جلوگیری کنند، به انجام تکلیف یادشده و جزای نقدی درجه هفت قانون مجازات اسلامی محکوم میشوند.
همچنین در تبصره این ماده قانونی آمده است که هرگاه محکومعلیه پس از ابلاغ حکم قطعی از انجام تکلیف مقرر در مهلت تعیینشده از طرف دادگاه خودداری کند یا پس از اجرای حکم، دوباره طفل و نوجوان را از تحصیل باز دارد، به جزای نقدی درجه قانون مجازات اسلامی محکوم میشود.
حقوق کودکان و حق بهداشت
موضوع سلامت کودکان و نوجوانان، از جمله موازین مهم کنوانسیون حقوق کودک است که به تفصیل در ماده ۲۴ به آن پرداخته شده است. با توجه به اهمیت و حساسیت این مساله، کمیته حقوق کودک تاکنون به ارائه ۳ نظریه تفسیری در این باره پرداخته است که مشتمل بر نظریات تفسیری شماره ۳، ۴ و ۱۵ به ترتیب با موضوعات «ایدز/ اچ آی وی و حقوق کودک»، «سلامت بلوغ و رشد» و « «حق کودک در بهرهمندی از بالاترین استاندارد سلامت» است.
البته دو نظریه تفسیری نخست، به جنبههایی از حق سلامت پرداخته و نظریه تفسیری شماره ۱۵ که مصوب ۱۷ آوریل ۲۰۱۳ است، حق سلامت کودک را به طور کلی مورد توجه قرار داده است. بنا به تصریح کمیته، حق سلامت کودک دارای اهمیت حیاتی است، زیرا همه کودکان از حق حیات و رشد ضمن بهرهمندی از رفاه جسمی، عاطفی و اجتماعی برخوردارند. علیرغم دستاوردهای مهمی که از زمان تصویب کنوانسیون حقوق کودک در رابطه با سلامت کودکان به دست آمده، همچنان چالشهای جدی در رابطه با سلامت کودکان باقی است. این در حالی است که به نظر میرسد اغلب مرگ و میرها، ناهنجاریها و معلولیتهای کودکان در صورت وجود اقدامات و عزم جدی سیاسی و نیز اختصاص منابع مقتضی از جمله بهکارگیری اطلاعات و تکنولوژیهای نوین، قابل پیشگیری و نیز درمان هستند.
کودک و رسانههای مجازی
کودکان و نوجوانان که پیش از این به عنوان یکی از مهمترین و در عین حال آسیبپذیرترین اقشار جامعه همواره به نحو جدی در معرض انواع بزهدیدگی و صدمات جبرانناپذیر جسمی، روانی، اجتماعی و… قرار داشتهاند، به لحاظ شرایط ویژه و کاربرد وسیع فناوریهای نوین اطلاعات و ارتباطات درعصر حاضر، بیش از هر زمان دیگر در معرض خطر قرار گرفتهاند . نتیجه این امر، تایید و تاکید نظامهای حقوقی و اجتماعی مختلف، اعم از داخلی و بینالمللی بر اصل لزوم حمایت ویژه از کودکان و نوجوانان است. در پرتو اصل فوق و صرف نظر از مباحث مربوط به بلوغ و سن مسئولیت کیفری، یکی از ضروریترین عناصر محافظت از این گروه سنی، تعیین مرز بزرگسالی و کودکی، به منظور تعیین افراد مشمول این قلمرو حمایتی است. نقض جنبههای گوناگون حریم خصوصی یکی از دامنههای گسترده برای ورود صدمه به این گروه سنی است که آنان را در آستانه خطر قرار میدهد و بستری بالقوه برای گستره وسیعی از آسیبها و مخاطرات ناشی از بزهدیدگی و بزهکاری قلمداد میدهد. دراین راستا، باعنایت به پیشرفت فناوریهای اطلاعات و ارتباطات، از جمله مهمترین چالشهای پیش روی کودکان و نوجوانان در این خصوص میتوان به مخاطرات ناشی از حضور ناگزیر این گروه سنی در دو محیط رایج برای آنان یعنی مدرسه و فضای سایبر اشاره کرد که هر یک دربردارنده موضوعات و پیامدهای گوناگون و مستلزم پیشبینی تدابیر کیفری و غیرکیفری در سیاست جنایی جامع به منظور پاسخدهی و پیشگیری در این زمینه است.
حقوق کودک در اسناد شریعت
در اسلام (متون دینی و فقه) و قوانین ایران در شماری از آیات قرآن و بسیاری از احادیث معصومین علیهمالسلام، به صراحت یا اشارت، به حقوق کودک توجه شده است.
گاهی نیز برای کودکان از حقوقی بهطور مطلق سخن به میان آمده که مصداق حقوق کودک، فارغ از تکالیف خانواده بوده و از تکالیف جامعه اسلامی و حتی آحاد مسلمانان است. امام زینالعابدین (ع) در رسالهالحقوق، که ابوحمزه ثمالی آن را روایت کرده، علاوه بر توجه به حقوق فرزندان، با عنوان «حقالولد»، تعدادی از این حقوق را با عنوان «حقالصغیر» برشمرده است؛ از جمله تعلیم و تربیت کودک، چشمپوشی از خطاهای او و مهربانی و مدارا کردن با او.
از جمله محورهای دیگر در موضوع حقوق کودکان در خانواده، محله و جامعه میتوان به حقوق کودکان مهاجر، راهکارهای عملی در مواجهه با نقض حقوق کودکان به ویژه خشونت و قاچاق کودکان و حمایت های حقوقی و اجتماعی کودکان، دولت، شهروند مسئول و سازمانهای مردمنهاد اشاره کرد.