از سال ۹۶ تاکنون شعب بدوی سه ماه زمان رسیدگی را کاهش داده و در شعب تجدیدنظر چهار ماه زمان رسیدگی به پروندهها کاهش پیدا کرده است.
براساس گزارش روابط عمومی دیوان عدالت اداری، دیوان عدالت اداری تنها مرجع تظلم خواهی مردم از دستگاههای اداری و اجرایی است و احکام صادره از سوی دیوان بسیار حائز اهمیت بوده، دقت در رسیدگی به پروندهها و همچنین تسریع زمان رسیدگی از مهمترین خواستههای مردم است. اما با توجه به اینکه دستگاه قضایی با حجم بالایی از پروندههای ورودی روبه رو است بی تردید دیوان عدالت اداری نیز از این امر مستثنا نبوده و تعدد پروندهها و شکایتها باعث کندی در روند رسیدگی به پروندهها میشود.
در چند سال اخیر روند زمان رسیدگی به پروندهها کاهش داشته است، به طوری که میانگین زمان رسیدگی برای هر پرونده در شعب بدوی در سال ۹۶ هشت ماه بود که در سال ۹۷ به حدود ۶ ماه کاهش پیدا کرده و در شعب تجدیدنظر نیز این میانگین زمانی حدود هشت ماه در سال ۹۶ بوده که به حدود شش ماه در سال ۹۷ کاهش یافته بود.
همچنین مدت زمان رسیدگی در سال جاری به نسبت سال قبل کاهش چشمگیری داشته بطوری که میانگین زمان رسیدگی برای هر پرونده در شعب بدوی در چهار ماه نخست سال گذشته شش ماه بود که در مدت مشابه سال جاری به پنج ماه کاهش پیدا کرده و در شعب تجدیدنظر نیز در چهار ماهه نخست سال این میانگین زمانی در سال ۹۷ حدود شش ماه بود که این زمان به چهار ماه در سال ۹۸ کاهش یافته است.
در نهایت میتوان گفت که از سال ۹۶ تاکنون شعب بدوی سه ماه زمان رسیدگی را کاهش و در شعب تجدیدنظر چهار ماه زمان رسیدگی به پروندهها کاهش پیدا کرده است.
گفتنی است، قسمتی از رسیدگی به پروندهها در دیوان عدالت اداری به صورت مراحل اداری و قانونی است و زمانی که شکایتی به شعب دیوان ارسال میشود یک نسخه از آن را عیناً برای دستگاه طرف شکایت ارسال میشودو آن دستگاه وظیفه دارد ظرف یک ماه پاسخ دهد و از آنجا که ارسال این دادخواست به دستگاه مربوطه زمان میبرد و آن دستگاه هم یک ماه فرصت پاسخگویی دارد، تقریباً حدود دو ماه برای هر پرونده برای تبادل نامه زمان صرف میشود و اگر بتوانیم این روند دادرسی را کم کنیم در رسیدگیها تسریع میشود.
براساس گزارش روابط عمومی دیوان عدالت اداری، دیوان عدالت اداری تنها مرجع تظلم خواهی مردم از دستگاههای اداری و اجرایی است و احکام صادره از سوی دیوان بسیار حائز اهمیت بوده، دقت در رسیدگی به پروندهها و همچنین تسریع زمان رسیدگی از مهمترین خواستههای مردم است. اما با توجه به اینکه دستگاه قضایی با حجم بالایی از پروندههای ورودی روبه رو است بی تردید دیوان عدالت اداری نیز از این امر مستثنا نبوده و تعدد پروندهها و شکایتها باعث کندی در روند رسیدگی به پروندهها میشود.
در چند سال اخیر روند زمان رسیدگی به پروندهها کاهش داشته است، به طوری که میانگین زمان رسیدگی برای هر پرونده در شعب بدوی در سال ۹۶ هشت ماه بود که در سال ۹۷ به حدود ۶ ماه کاهش پیدا کرده و در شعب تجدیدنظر نیز این میانگین زمانی حدود هشت ماه در سال ۹۶ بوده که به حدود شش ماه در سال ۹۷ کاهش یافته بود.
همچنین مدت زمان رسیدگی در سال جاری به نسبت سال قبل کاهش چشمگیری داشته بطوری که میانگین زمان رسیدگی برای هر پرونده در شعب بدوی در چهار ماه نخست سال گذشته شش ماه بود که در مدت مشابه سال جاری به پنج ماه کاهش پیدا کرده و در شعب تجدیدنظر نیز در چهار ماهه نخست سال این میانگین زمانی در سال ۹۷ حدود شش ماه بود که این زمان به چهار ماه در سال ۹۸ کاهش یافته است.
در نهایت میتوان گفت که از سال ۹۶ تاکنون شعب بدوی سه ماه زمان رسیدگی را کاهش و در شعب تجدیدنظر چهار ماه زمان رسیدگی به پروندهها کاهش پیدا کرده است.
گفتنی است، قسمتی از رسیدگی به پروندهها در دیوان عدالت اداری به صورت مراحل اداری و قانونی است و زمانی که شکایتی به شعب دیوان ارسال میشود یک نسخه از آن را عیناً برای دستگاه طرف شکایت ارسال میشودو آن دستگاه وظیفه دارد ظرف یک ماه پاسخ دهد و از آنجا که ارسال این دادخواست به دستگاه مربوطه زمان میبرد و آن دستگاه هم یک ماه فرصت پاسخگویی دارد، تقریباً حدود دو ماه برای هر پرونده برای تبادل نامه زمان صرف میشود و اگر بتوانیم این روند دادرسی را کم کنیم در رسیدگیها تسریع میشود.
حمایت